Joi , 18 Ianuarie 2018
Noutati de ultima ora
Acasa » Editorial » Continutul manualelor scolare. Cat la % din ele este benefic pentru copiii nostri?

Continutul manualelor scolare. Cat la % din ele este benefic pentru copiii nostri?

Adina Maria Lazar - Redactor-sef PHILBOX

Adina Maria Lazar – Redactor-sef PHILBOX

V-ati pus vreodata intrebarea cat la % din continutul unui manual scolar este benefic pentru un copil? Vi s-a parut vreodata ca elevii din Romania au mult prea multe materii, teme, pentru varsta si puterea lor?

Se spune, si se stie, ca invatamantul romanesc este cel mai condensat model de invatamant. Foarte multe materii, foarte multe explicatii, cerinte, teme, lecturi etc. Chiar daca in ultimii ani s-a incercat o modernizare a sistemului de invatamant romanesc, prin care copiii sa se bucure de o serie de activitati practice in scoli, elevii, parintii si profesorii inca se vaita de cantitatea mare de informatii pe care copiii trebuie sa o asimileze inca din clasa 0. Si nu putini parinti intampina greutati atunci cand trebuie sa-si ajute copiii la tema de la matematica, fizica sau chiar limba romana. Si parintii care au copii in clasele primare stiu despre ce vorbesc.

In Romania, inca din clasa I, copiilor li se preda o serie de informatii si li se cer o multime de cerinte pentru fiecare materie in parte. La clasele mai mari, se continua modelul… Invatamantul romanesc ne invata sa citim, sa scriem, sa socotim, ne invata teorii din fizica, chimie, istorie geografie si trigonometrie. Cate, insa, din toate aceste informatii sunt retinute de elevi? Majoritatea lor sunt uitate dupa doar cateva luni, in cazurile cele mai fericite. Insa aceste lucruri nu conteaza! Important este ca manualele sa fie cat mai grele, din toate punctele de vedere, si cat mai scumpe.

In ciuda acestor materii peste materii, lecturi si concursuri peste concursuri, invatamantul romanesc uita sa-si invete elevii sa aibe incredere in ei insisi. Uita sa-i invete sa lupte pentru ceea ce isi doresc, sa aibe personalitate, sa nu le fie teama sa recunoasca cine sunt si ce vor… Invatamantul romanesc nu ii invata si nu ii lasa pe copii sa se descopere, sa gandeasca dincolo de manualele scolare. In scolile din Romania, se pune mult prea mult accent pe calificative si pe lectiile din manuale decat pe formarea reala a viitorilor adulti. Si noi, parintii din ziua de astazi, stim mult prea bine cat de important este ca scoala si invatamantul sa ne ajute copiii sa se deschida fara teama in fata lumii, sa isi cunoasca drepturile, sa stie cine sunt si unde se pozitioneaza exact.

Copiii nostri stiu sa faca calcule matematice si probleme de fizica, geometrie etc. Copiii nostri stiu toate raurile si toti muntii dintr-o tara, stiu experimente chimice, stiu poezii, cantece. Copiii nostri participa la concursuri scolare, merg la cursuri de balet sau pictura, fac teatru de la 7-8 ani, iau lectii de inot sau de tenis.

Copiii nostri, insa, nu sunt pregatiti sa gandeasca singuri pentru ca nu sunt invatati sa gandeasca. La examenul de bacalaureat, majoritatea tinerilor nu stiu ce studii vor sa urmeze. Cei care s-au hotarat sa urmeze o facultate, nu stiu de ce au luat aceasta decizie. Copiii nostri nu se cunosc suficient de bine, nu stiu sa priveasca in profunzime, dincolo de mirajele din jurul lor.

Si acum revin cu intrebarea: Cat la % este benefic pentru copiii nostri dintr-un manual scolar?
Ce studiem mai exact?

2 comentarii

  1. Eu am o fetita in clasa a III-a. Are o multime de materii si manualele sunt foarte scumpe. In vacanta a avut foarte multe teme care, sincer, m-au pus in dificultate. Stiam despre ce este vorba insa nu stiam cum sa-i explic ei astfel incat sa inteleaga despre ce este vorba. Cat la % din manualele scolare folosesc copiilor nostri? Cred ca maxim 50%. Restul? Umplutura ….

  2. Sunt perfect de-acord. Articolul este scris foarte bine… Felicitarile mele! :)

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicata. Campurile necesare sunt marcate *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>